Annons

Howardhype

ae317fb5d640a08e_org

Klassisk sits…

Ja, det verkar onekligen som om 80-talets stora soffkomet Howard går mot ett uppsving. Modellen med sina svarvade ben, rundade låga armstöd, rejäla sittdjup och stora dynor  dyker upp brett  i höstens möbelutbud, hos såväl kedjor som nystartade näthandelsföretag.

När möbelmodet vindlar iväg mot  mer mönster, färg, textilier, vintageprylar och antikviteter är tiden åter mogen för mindre minimalism och en mer omstoppad och burgen inredningsstil.

I Ikeas oktobersläpp heter nya satsningen Stocksund (bilden ovan), presenterad som en serie sittmöbler med ett klassiskt och elegant uttryck.

Möbelkedjan Mio ägnar ett helt gäng sidor i nya katalogen åt vardagselegans, skräddarsytt och välsvarvat och presenterar traditionella Howardsoffor och fåtöljer med namn som Hampton, Barkley, Watford och Oxford…

IMG_0706

… och i Livstyckets monter på Formexmässan (bilden nedan) paraderade möbelföretaget Sweefs soffmodell Lejonet med mönster Hallwylska, skapat av medlemmar i Livstyckets kunskaps- och designcenter i Tumba utanför Stockholm.

Ett samarbete lite inom familjen. Livstyckets grundare och chef är Birgitta Notlöf och sonen Jacob Notlöv, med ett förflutet som marknadschef hos Byggmax, är mannen bakom det nystartade nätbaserade möbelföretaget Sweef.

LIVSTYCKET-5595

Affärsidén bakom Sweef är att via egen webbbutik sälja utvalda möbler från producenter i bland annat Kina. E-handel inom möbler och inredning är ett koncept som får allt större genomslag här hemma och globalt.

Nya företag inom inredningsbranschen såväl som  stora, etablerade aktörer satsar nu rejält och mer renodlat på näthandel. Vissa i kombination med redan befintliga fysiska butiker, andra väljer bort butiker och bygger showroom alternativt exponerar sina produkter via pop-up samarbeten.

Bloggen spanar vidare och berättar i kommande inlägg om fler spännande och intressanta exempel på den stora strukturomvandling som är på gång inom möbel- och inredningshandeln.


Annons

Annons

Laddar